Fakta:

Denna rapport är baserad på mina egna kunskaper från vad jag lärt mig i skolan, hemmet, men främst från militären. Den bygger på min syn av hur man hanterar skador utifrån hur jag har lärt mig att tänka i en skadesituation, andra kan ha andra sett de anser hur man ska göra i vissa situationer. Den fakta som används är hämtad från undervisningsmaterial under sjukvårdsmoment i militären, vinter soldat (soldatreglemente för vinterförhållanden), SoldF (Soldaten i fält), PHTLS (Prehospital Trauma Life Support, Sixth Edition) samt från intervjuer med ambulans-, räddningstjänst- och sjukvårdspersonal, samt sjukvårdsinstruktörer.

Bilder:

De flesta bilder har jag lyckts spåra att de kommer ursprungligen från vårdguiden och sjukvårdsrådgivningens hemsidor. De tre bilderna i slideshowen om brännskador har en text under sig var de kommer ifrån. De två bilderna på kyl- och förfrysningsskadade händer kommer ifrån SoldF. Resten av bilderna har jag inte hittat originalursprunget till.